apps vrouw met iphone.jpg
Line separator

HET MOOISTE AUTO-NIEUWS KRIJGT EEN
EIGEN APP IN 2023

 

We werken aan een eigen App voor iOS en Android en zijn gestart met de fondsenwerving omdat een App maken kostbaar is. Bij WIX kost het 1300 euro per jaar en de App in de Apple App Store en Google Play Store plaatsen kost nog eens 150 euro extra. Medio 2023 verwachten we de App voor het mooiste autonieuws gereed te hebben. Tot die tijd verwijzen de knoppen 'Google Play Store' en 'App Store' naar deze pagina. De teksten waarnaar verwezen wordt staan hieronder

AI actieve 
ophanging. 

Actieve wielophanging Audi A8

De voorspellende artificiële intelligentie (AI) ac-tieve wielophanging van de Audi A8 is een volle-dig actief, elektromechanisch bediend ophan-gingssysteem. Het maakt gebruik van elektrische actuatoren om de belasting op elk wiel afzonder-derlijk te verhogen of te verlagen en zich zo ra-zendsnel aan de weg aan te passen. Ieder wiel heeft een elektromotor die wordt gevoed door het 48-volt primaire elektrische systeem. Het elektronische chassisplatform (ECP) stuurt om de vijf milliseconden stuursignalen naar de actieve ophanging. Per as verwerkt een vermogens-elektronica-eenheid deze signalen voor de vier elektromotoren. Een riemaandrijving en com-pacte spanningsoverbrengingen voeren het kop-pel van de elektromotor op tot 1.100 Nm en brengen het over op een stalen roterende buis.

De buis is stevig verbonden met een voorge-spannen titanium rolstang. Deze staaf is 40 cen-timeter lang, 22 millimeter dik en kan, ondanks zijn grote sterkte, meer dan 20 graden worden verdraaid. De kracht wordt via een hefboom en een koppelstang overgebracht, van het uiteinde van de rolstang naar de ophanging. Deze kracht wordt aan de vooras uitgeoefend op de pneuma-tische veerpoot van de adaptieve luchtvering en aan de achteras op de dwarsverbinding. De ac-tieve vering regelt dat door continu energie aan het onderstel toe te voegen of te onttrekken, af-hankelijk van de des-betreffende rijsituatie. Er is een 48 volt systeem nodig om dit alles te reali-seren, want het 12 volt systeem dat aanwezig is voor de elektrische accessoires is hiervoor niet sterk genoeg. Het energie-verbruik van het 48 volt systeem is echter laag want het gemiddelde stroomverbruik ligt tussen 10 en 200 watt.

 

Rij-karakteristiek kies je zelf

Dankzij de flexibiliteit van de actieve vering zijn er verschillende rijeigenschappen mogelijk. Met de schakelaar van het Audi Drive Select-systeem

kun je de modus ‘dynamic’ kiezen. Je Audi A8 toont zijn sportieve kant en gedraagt zich als een sportwagen. Hij gaat stevig de bocht in, de rol-hoeken zijn klein en het koetswerk duikt nauwe-lijks bij het remmen. 

Kies je voor de ‘comfort’-modus dan glijdt hij in-eens soepel over oneffenheden. Nu werkt de be-sturing samen met de frontcamera, die oneffen-heden in de weg herkent en de actuatoren voor-spellend kan regelen. Nog een bijzonder ken-merk: de geïntegreerde kantelfunctie vermindert de zijdelingse versnelling die op de inzittenden inwerkt. Bij het ingaan van een bocht wordt de carrosserie aan de buitenkant van de bocht op-getild en aan de andere kant zakt ze iets en kan-

telt drie graden in de bocht. Bij snelheden tussen 80 en 130 km/u en zijwaartse versnellingen tot 0,4 g is het bochtenwerk daar-door nog nau-welijks merkbaar. Bij rechtuit rijden en remmen voorkomt de voorspellende actieve ophanging te sterke duikbewegingen. Om comfortabel in en uit de auto te stappen, kan het koetswerk vijf centimeter omhoog of omlaag worden gebracht. Het systeem regelt dus actief de positie van de carrosserie in elke rijsituatie.

Veiliger door actieve vering

Het Audi pre-sense 360˚ veiligheidssysteem ge-bruikt de actieve ophanging ook voor de passieve veiligheid. Het veiligheidssysteem maakt gebruik van sensoren die in het netwerk van de centrale bestuurder-assistentie-controller (zFAS) zijn op-genomen om risico's op een aanrijding rond de A8 te detecteren. Bij een dreigende zijdelingse botsing van meer dan 25 km/h brengen de actua-toren van de ophanging de carrosserie aan de blootgestelde zijde binnen een halve seconde tot 80 centimeter omhoog. Daardoor komen de sterkste delen van de auto, zoals de zijdorpels en de vloerstructuur hoger te liggen. De belasting van de inzittenden wordt daardoor met 50 procent verminderd.