Audi RS 3 performance edition sportback voorzijkant avondlicht groot 2022 BEWERKT25.jpg
Line separator

HIGH PERFORMANCE, 300 KM/U
AUDI RS 3  SPORTBACK

5

cilinder turbo

TFSI motor 

300

km/u topsnelheid

van 0 -100 in 2,5 sec 

PK met RS dynamics package plus

Nm koppel en Torque Vectoring

5

cilinder turbo

TFSI motor 

300

km/u topsnelheid

van 0 -100 in 2,5 sec 

407

PK met RS dynamics package plus

500

Nm koppel en Torque Vectoring

hothatch.

Audi blijft voor haar RS 3 vasthouden aan de legendarische vijfcilinder. Dat maakt de RS 3 de ultieme hothatch, een auto om van te houden. Ze zijn er al vanaf de jaren zeventig, snelle compacte hatchbacks met veel vermogen en praktisch gebruiksgemak. Toen nog simpele lichtgewicht auto’s met veel pk’s, nu vol met moderne technieken.

1. Negen keer 'Engine of the year'

Vierwielaandrijving, torque vectoring, 2,5-liter vijfcilinder met 400 pk, 500 Nm koppel, en een gewicht van 1.505 kg. Dan weet je dat dit ook zo’n rijdende bom is met en topsnelheid van maar liefst 300 km/u. De RS 3 is daarmee de best presterende auto in zijn klasse op het gebied van acceleratie en topsnelheid.Bijna alle sportieve hatchbacks hebben tegenwoordig een weinig inspiratievolle en nerveuze tweeliter viercilinder met turbo. Maar niet deze Audi RS 3 Performance! De legendarische 2.5 liter turbo vijfcilinder maakt dit de enige volwassen hothatch.

Audi RS 3 performance edition sportback zijkant rechts 2022 BEWERKT18.jpg

hoge snelheid.

Met een bagageruimte van 380 liter tot

1.104 liter is hij ruim genoeg om flink wat spullen op hoge snelheid mee te nemen.  

ongekend snel.

Wat de krachtbron voorin de RS 3 in zich heeft, merk je bij snel rijden en gasgeven. Die extra cilinder maakt een wereld van verschil! De 1-2-4-5-3 ontstekingsvolgorde, vijfcilinder geluid, koppelcurve die vanaf 2.250 t/pm volledig meedoet. Het zorgt ervoor dat de 400 pk zich ongekend snel richting rode zone toerenteller sleurt.

1. Nog sneller met launch control

De rode lijn op de toerenteller staat bij 7.000 tpm en van 0 naar 100 km/h gaat in slechts 3,8 seconden! Nog een tikje sneller kan het met de launch control, die de auto zo snel mogelijk vanuit stilstand laat accelereren, en start met een countdown-timer op de display van het dashboard.

Audi RS 3 performance edition sportback voorzijde 2022 BEWERKT14.jpg

indrukwekkend.

De elektronica activeert voortdurend de remmen om je in het juiste spoor over het circuit te jagen  

enorme grip.

De Audi RS 3 performance heeft een Torque Splitter met twee elektronisch gestuurde meerschijvenkoppelingen  

Vrouw  bij deur Audi SR 3 Vorsteiner_edited.jpg

rijstijl.

Heb jij sportieve genen? Dan merk je hoe groot de invloed van de RS Torque Splitter is. Kies je voor de RS Performance, dan transformeert je Audi RS 3 naar een volbloed spoprtwagen. Je remt laat, stuurt in en kunt direct vol op het gas. De nieuwe RS 3 Sportback geeft je dat échte racegevoel. Iedere dag weer!

lichtgewicht.

De oliepan is van magnesium en het carter is van aluminium. De cilinderbussen zijn voorzien van een plasmacoating, de krukas is hol en de aluminium zuigers hebben kanalen voor oliekoeling. In de korte opwarmfase na een koude start circuleert de waterpomp de koelvloeistof niet in de cilinderkop, en is sneller op temperatuur.

1. Unieke ontstekingsvolgorde van oneven cilinders

Het oneven aantal cilinders en de 1-2-4-5-3 ontstekingsvolgorde, zijn uniek. De ontstekingsinterval van de TFSI bedraagt 144 graden krukasomwenteling. Door de ontstekingsvolgorde ontsteken de aangrenzende cilinders direct en afwisselend met de cilinders die verder uit elkaar liggen. 

Highlights Audi A 3 performance met tekstenzijachter BEWERKT_edited.png

vijfcilinder.

De vijfcilindermotor in de RS 3 heeft een legendarische status. Vele overwinningen in de autosport en zijn enorme sterkte hebben deze vijfcilinder sinds 2010 negen keer op rij de "International Engine of the Year Award" opgeleverd. De 2.5 TFSI speelt een sleutelrol in de Audi RS 3. De motor zorgt voor een geweldige rijervaring.

1. Steile vermogenscurve en enorme trekkracht

De vijfcilinder in de nieuwe RS 3 levert 400 pk (294 kW), bij 5.600 tot 7.000 t/min. Het koppel is 500 newtonmeter, met een mooie steile vermogenscurve tussen 2.250 en 5.600 t/min. Hij heeft een enorme trekkracht, vooral in het lage tot middelhoge toerengebied, en accelereert beter dan viercilinders.

nieuw.

Nieuw ten opzichte van het vorige model: De 2.5 TFSI levert nu een koppel van 500 Nm, 20 Nm meer dan in het vorige model. Nieuw zijn de uitlopende wielkasten. Het profiel op de vooras is met 33 mm verbreed. Het RS Sport uitlaatsysteem heeft nu variabele klepregeling en ovale uitlaten. De nieuwe achterbumper een geïntegreerde diffuser. 

1. Sportievere look in glanzend zwart

De achterklepspoiler is er in glanzend zwart voor een sportievere look, en ook verkrijgbaar in carbon. De Matrix led koplampen met de Audi RS 3 specifieke dagrijverlichting hebben een nieuwe dynamische ‘coming home’ of ‘leaving home’ volgorde, evenals de LED-achterlichten. De nieuwe RS 3 is de eerste Audi die is voorzien van de RS Torque Splitter, die het aandrijfkoppel voortaan op een volledig variabele manier over de achterwielen verdeelt. In tegenstelling tot de voorheen toegepaste lamellenkoppeling op de achteras, maakt de torque splitter gebruik van twee elektronisch geregelde lamellenkoppelingen, één voor elk aangedreven achterwiel. Dat maakt bij de nieuwe RS 3 gecontroleerde drifts mogelijk. 

Audi RS 3 performance edition sportback achterzijkant groot 2022 BEWERKT20.jpg

semi slick quattro. 

Quattro-aandrijving, RS torque splitter,

3-drive select modes en semi-slick banden

maken je RS 3 een sportwagen voor dagelijks gebruik.  

veiligheid.

Je RS 3 heeft rijhulpsystemen die veiligheid maximaliseren en het rijcomfort verhogen. Radarsensoren detecteren de potentieel gevaarlijke situaties en waarschuwen met visuele en geluidssignalen. Snel rond een obstakel sturen is met Collision Avoidance kinderspel, en onbedoeld verlaten van de rijstrook corrigeert met stuurcorrecties

1. Rijassistentie van topsnelheid tot parkeren

Turn Assist helpt bij het maken van een bocht naar links door te remmen als er gevaar bestaat voor een botsing met een tegenligger. Cruise control met snelheidsbegrenzer, park assist, automatische stuurbediening tijdens het parkeren. De parkeerassistent neemt de besturing desgewenst van je over. 

Audi RS 3 performance edition quattro drivetrain met RS Torque splitter 2022 BEWERKT.jpg

rijdynamiek.

De Quattro-aandrijving op alle vier de wielen met RS torque splitter, en de twee RS 3-specifieke drive select modes.

rijdynamiek.

De Audi RS 3 is het eerste Audi-model met een torque splitter,  een 'koppel-of kracht verdeler'. Die zorgt in de snelle RS 3 voor een volledig variabele koppelverdeling tussen de achterwielen. De torque splitter gebruikt daarvoor een elektronisch gestuurde meervoudige platenkoppeling op elk van de afzonderlijke aandrijfassen. 

1. Juiste hoeveelheid koppel optimaal verdeeld

Het zorgt ervoor dat de juiste hoeveelheid koppel optimaal en continu over de achteras wordt verdeeld. Tijdens hard rijden en bij stevig bochtenwerk verhoogt de torque splitter het koppel dat wordt geleverd aan het buitenste achterwiel met hogere wielbelasting en de neiging tot onderstuur vermindert.

voor het circuit.

De RS 3 rijkarakteristiek RS Performance is speciaal ontworpen voor het circuit. Het stationaire toerental is verder verhoogd ten opzichte van het dynamische profiel om de prestaties op het circuit verder te verbeteren. De gasrespons is nog directer en met een enorme acceleratie. Bovendien ervaar je als bestuurder het zeer late opschakelen en snelle terugschakelen.

1. Performance mode afgesteld op semi-slick banden

Naast de specifieke afstelling van motor en transmissie is de RS Performance-modus ook speciaal gekalibreerd op de nieuwe Pirelli P Zero ‘Trofeo R’ semi-slick banden, voor het eerst af fabriek leverbaar. Daarmee zorgt de torque splitter voor een zo neutraal mogelijk weggedrag met weinig overstuur of onderstuur in verschillende rijsituaties. Dit maakt vroege acceleratie mogelijk bij het uitkomen van een bocht, waardoor snellere rondetijden mogelijk zijn. De RS Performance-modus heeft twee setups voor verschillende circuits. Een is er afgesteld voor comfort op oneffen circuits zoals de Nordschleife, waar het minimaliseren van de verticale beweging, met behoud van een hoge zijdelingse dynamiek van belang is. De tweede is een sportieve setup voor gelijkmatige circuits zoals de Hockenheimring. Besturing en

de elektronische stabilisatiecontrole kunnen ook worden ingesteld op twee vooraf gedefinieerde karakteristieken in de modus RS Performance. RS Individual, laat je tot zes systemen afzonderlijk configureren binnen hun karakteristieken.

Audi RS 3 performance edition sedan 2022 zijkant BEWERKT3.jpg

RS 3 sedan

In het rijprofiel voor dagelijks gebruik, is de koppelverdeling evenwichtig, de Audi
RS 3 is niet onderstuurt, noch overstuurd.

Het motorvermogen wordt over alle vier wielen verdeelt door de torque splitter,  waarbij de vooras voorrang krijgt.

versterkt.

De carrosserie van de Audi RS 3 speelt een sleutelrol in het wendbare rijgedrag. Hij staat 25 millimeter lager dan de Audi A3. Vooraan een McPherson veerpoot-as met scharnierlagers die iets minder dan één graad meer negatief wiel camber toelaten. Deze grotere helling ten opzichte van het wegdek verbetert de stuurrespons.

1. Stijvere draagarmen voor meer wendbaarheid

Deze grotere helling ten opzichte van het wegdek (de grotere hoek tussen het wielvlak en de verticaal) verbetert niet alleen de stuurrespons, het zorgt ook voor meer grip en dynamiek in bochten. Stijvere draagarmen maken de RS 3 nog wendbaarder. De vier-link achteras met afzonderlijke veer/schokdemperopstelling, een subframe en buisvormige stabilisatorstang die aan de torque splitter zijn aangepast, heeft een hogere veerconstante voor optimale prestaties. En het wielcamber is bijna een halve graad groter dan bij de standaard A3. Al deze componenten dragen bij tot de grotere zijdelingse dynamiek, net als de stijvere wieldragers. De versterkte componenten spelen een belangrijke rol bij extreme belasting op onderstel en carrosserie zoals bijvoorbeeld de driftmode waarbij tot 100 procent van het aandrijfkoppel dat naar achteren is gericht bij het wiel aan de buitenkant van de bocht terechtkomt - tot een maximum van 1.750 nM. 

Audi RS 3 performance edition sedan 2022 BEWERKT2.jpg

RS sportonderstel.

Het RS 3- sportonderstel is voorzien van de nieuw ontwikkelde schokdempers en het ventielsysteem. De  schokdempers vertonen een snelle respons als onderdeel van de rebound-compressiekarakteristiek. 

precisietechniek.

Het RS 3-sportonderstel is nu voorzien van nieuw ontwikkelde schokdempers en een ventielsysteem. De afstelling van de stijve veren en schokdempers is uitgesproken. De fijn afgestelde kleppen zorgen ervoor dat de schokdempers ook een bijzonder snelle respons vertonen, dat als onderdeel van de rebound- en compressiekarakteristiek.

1. Snellere en nauwkeurige demperregeling

Daardoor reageert het sportonderstel nog sneller en nog nauwkeuriger op de betreffende rijsituatie. Het RS 3-sportonderstel kan dan ook nog worden besteld met optionele adaptieve demperregeling. Die demperregeling past dan elke schokdemper continu en individueel aan de wegomstandigheden, aan de rijsituatie en aan de door jezelf geselecteerde rijstand.

Vorsteiner-Audi-S3-2015-Riviera-Blue-with-model-on-the-hood-_edited.jpg
Audi RS 3 doorsnede aandrijving 1-2-4-5-3 opschrift zijkant voor.jpg

1-2-4-5-3.

De 2.5 TFSI vijfcilinder in de RS 3 heeft een unieke 1-2-4-5-3-ontstekingsvolgorde en een vermogen van 294 kW/400 pk.

sportief.

Het RS 3 interieur wordt gekenmerkt door sportiviteit en aandacht voor detail. De donkere kleurstelling van het exterieur is het centrale motief, dat nog verder wordt geaccentueerd door lichtgrijze accenten en RS 3 componenten in kleur. De Audi

RS- sportstoelen hebben fijne Nappa zijpanelen en stiksels in kleur van de auto.

Audi RS 3 performance edition sportback interieur detail 2022 BEWERKT12.jpg
Audi RS 3 Sportback performance edition quattro drivetrain met rs torque splitter 2022 NIE
Audi RS 3 Torque splitter opengewerkt bovenaf zijkant  NIEUW1_edited_edited.png

Audi RS 3 Torque Splitter powerflow.

Koppeling rechts open, koppeling links is gesloten. Powerflow krachtverdeling volledig naar het rechter achterwiel.

Download on the App Store
Get in on Google Play
Audi RS 3 McPherson vooras met keramische remmen NIEUW1_edited_edited.png

Audi RS 3 McPherson veerpootas voor, scharnierlagers, negatief wiel camber, versterkte draagarmen; subframe, stabilisator en stalen remmen.

Download on the App Store
Get in on Google Play
Audi RS 3 Sportback Achteras met RS Torque Splitter 2021 NIEUW1_edited_edited.png

Vier-link achteras, subframe, buisvormige stabilisator,

negatief wiel camber; versterkte wieldragers, adaptieve demperregeling.

Download on the App Store
Get in on Google Play
Audi RS 3 Sportback SR Torque splitter componenten NIEUW1_edited_edited.png

RS 3 Torque splitter, besturingseenheid, schroefasflens, koppelingsplaten nat,

koppelingshuis,  ringwiel, rondsel, koppelingseenheid, borgsysteem

Download on the App Store
Get in on Google Play
2_edited.png

Audi RS 3,  2.5 liter,

vijfcilinder motorblok,

2.480 cm3, 294 kW, 480 Nm, 1.700-5.850 min-1, geïntegreerde turbolader.

Download on the App Store
Get in on Google Play

rs3 sportonderstel.

Drie demperkarakteristieken, comfortabel, evenwichtig en sportief zorgen voor een duidelijk voelbare verandering. In  slechts enkele milliseconden wordt snel de meest ideale dempingskracht  berekend. Sensoren meten dan de verticale versnelling van de carrosserie en ook nog de beweging van de afzonderlijke wielen ten opzichte daarvan.

1. Schokdempers binnen drie curven instelbaar

Door de voelbaar veranderde dempers krijg  je nog meer dynamiek en een meer dan uitstekende rijstabiliteit in vergelijking met het RS-sportonderstel. Kies je voor RS Individual dan kunnen de schokdempers binnen drie curven worden ingesteld op basis van je individuele behoefte en de wegomstandigheden. In de Audi RS 3 Performance Mode is er een comfort instelling voor de vier schokdempers die de overmatige verticale bewegingen minimaliseert met behoud van een uitstekende zijdelingse dynamiek. Ook weer met name geschikt voor circuits met oneffenheden, zoals de Nurbürgring-Nordschleife.

Audi RS 3 sedan achter boven opengewerkt interieur BEWERKT 22 november2022.jpg

interieur nappa.

Dinamica microvezelstof met parelmoer nappaleder en matte carbon-rugleuning. 

remsysteem.

De RS 3 heeft nieuw ontwikkelde en grotere stalen remmen met zes zuigers. Voor vinden we geventileerde en geboorde schijven van

375 bij 36 mm en achter 310 bij 22 mm. Verder is er als extra ook een 19-inch keramisch remsysteem verkrijgbaar met 380 bij 38 mm

rem schijven met aan de rembekrachtiger aangepaste pedaalkarakteristiek . 

1. Beter bestand tegen hoge temperaturen

Het keramische remsysteem weegt tien kilo minder dan de stalen rem en biedt een uitstekende thermische stabiliteit, met name in extreme rijsituaties. Nieuwe luchtinlaten vóór de wishbones leiden de lucht specifiek naar de wielkast, waardoor de koeling van de remmen wordt verbeterd.

Audi RS 3 Sportback performance edition quattro drivetrain met rs torque splitter onderste

controller mvdc.

De elektronische stabilisatieregeling (ESC) is aangepast aan de torque splitter en de rijkarakteristieken. De sportstand van de ESC zorgt voor de hoogste prestaties.   

keramisch.

de koeltijd van keramische remmen is ruim 20 procent beter. De piektemperaturen bij hard remmen worden sneller verlaagd, en het pedaalgevoel blijft hetzelfde. En ook vermindert de slijtage van de remblokken. Wil je keramische remmen, dan kun je kiezen uit grijze, rode of blauwe remklauwen. Bij

Bij stalen remmen kun je rode bestellen.

1. Semi-slick banden voor de openbare weg

Wil je een echte race ervaring? Dan biedt Audi de Pirelli P Zero "Trofeo R" semi-slick banden aan, voor het eerst af fabriek gemonteerd. Ze zijn speciaal ontworpen om op circuits te rijden, maar ook goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg.

semi-slick.

Naast een nieuw ontwikkeld asymmetrisch profiel hebben de semi-slick banden ook een specifieke rubbersamenstelling. Semi-slick

banden leveren een uitzonderlijke grip in droge omstandigheden. De stabiliteit en de

zijdelingse steun zijn optimaal. De nieuwe Audi RS 3 is standaard uitgerust met 265/30-banden voor en 245/35-banden achter.

1. Handen vrij met Google Assistant

De nieuwe Pirelli semi-slick banden zijn gemonteerd op 19-inch gegoten wielen in een 10-Y-spaaks design. Er zijn ook 5 Y-spaken beschikbaar. Alle wielen zijn voorzien van het RS-logo. De P Zero™ Trofeo R compound biedt stuurprecisie en grip bij de hoge bedrijfstemperaturen die horen bij circuitgebruik en garandeert langdurige effectiviteit met beperkte slijtage. Met deze banden kun je tot het uiterste gaan. De standaardbanden voor de Audi RS 3 zijn qua rolweerstand geoptimaliseerd dankzij een gewijzigde profielgeometrie en een nieuwe rubbersamenstelling. Ondanks de toegenomen breedte is het gewicht van de nieuwe banden gelijk gebleven.

Audi RS 3 performance edition sportback achterzijde 2022 BEWERKT14.jpg

Gehard staal.

Het passagierscompartiment is gemaakt van gehard staal. Harde staalsoorten zijn relatief dun en zeer licht in verhouding tot hun sterkte-eigenschappen.

1000 graden 

Staal wordt in een oven verhit tot 1.000 graden Celsius en in een persmatrijs afgekoeld tot 200 graden. Deze extreme temperatuurverschuiving resulteert in gehard staal met hoge treksterkte. 

Motorleistung 5 cilinder Audi RS 3 Sportback performance edition BEWERKT.jpg